
Udruga Hrvatsko tržište nekretnina provela je anketu na uzorku od 300 prodavatelja nekretnina u Republici Hrvatskoj. Svrha ankete bila je istražiti iskustva ljudi kod prodaje vlastitih nekretnina. Radi što veće jednostavnosti, anketa se sastojala od deset pitanja s ponuđena četiri moguća odgovora.
1. Koliko dugo prodajete svoju nekretninu?
 |
|
Do tri mjeseca |
|
Od 3-6 mjeseca |
|
Od 6-12 mjeseci |
|
Više od 12 mjeseci |
|
Rezultati ankete pokazali su da prosječni prodavatelj nekretnina u Hrvatskoj danas prodaje svoju nekretninu do 3 mjeseca. Napominjemo da ta brojka ne pokazuje koliko će vremena proći do finaliziranja prodaje!
2. Kakva je cijena koju tražite za svoju nekretninu
 |
|
Preniska cijena |
|
Realna cijena |
|
Previsoka cijena |
|
Velika većina ispitanika smatra da je cijena koju su odredili za svoju nekretninu realna.
3. Čime ste se povodili u formiranju cijene?
 |
|
Vlastitom procjenom (od oka) |
|
Praćenjem cijena na tržištu |
|
Procjenom vještaka |
|
Sve navedeno |
|
Cijenu nekretnine većina je ispitanika formirala praćenjem stanja na tržištu. Manji broj anketiranih odlučio se za procjenu vještaka.
4. Na koji način prodajete svoju nekretninu?
 |
|
Sami |
|
Sami i preko agencije |
|
Isključivo preko agencije |
|
Preko više agencija |
|
Budući da su nam ciljna skupina bili sami vlasnici nekretnina, odgovori na ovo pitanje ne odražavaju stvarno stanje na tržištu. Naime, u našem istraživanju većina anketiranih (73%) prodaje sama svoju nekretninu, tj. bez posredovanja agencija.
5. Koji medij koristite za oglašavanje vaše nekretnine?
 |
|
Besplatni mali oglasi |
|
Istaknuti plaćeni oglasi |
|
Oglašavanje putem Interneta |
|
Kombinacija |
|
Kod oglašavanja nekretnina, tek 18% ispitanika koristi kombiniranje raznih načina promoviranja svoje nekretnine. Napominjemo da smo do ispitanika došli putem besplatnih oglasa objavljenih u komercijalnim oglasnicima. Činjenica da 75% ispitanika koristi isključivo besplatne novinske oglase za oglašavanje svoje nekretnine ukazuje da je kod prodaje nekretnina u Hrvatskoj potpuno zanemaren jedan od najmoćnijih medija današnjice- Internet. Dvije trećine ispitanika koji prodaju svoju nekretninu više od pola godine, prodaju tu nekretninu isključivo preko besplatnih malih oglasa.
6. Na koji način ste stupili u kontakt s agencijom?
 |
|
Preko preporuke |
|
Kontaktirao sam ih |
|
Oni su mene kontaktirali |
|
Svega 13% ispitanika odlučilo se za suradnju s nekom agencijom na temelju preporuke. Većinom se suradnja uspostavlja na inicijativu prodavatelja koji se nadaju lakšoj i uspješnijoj prodaji putem agencija pa ih sami kontaktiraju i angažiraju, često i po nekoliko odjednom. Po riječima ispitanika, u zadnje vrijeme sve su češći slučajevi kada agencije uspostavljaju kontakt s prodavateljima na temelju objavljenih malih oglasa.
7. Vaše zadovoljstvo suradnjom s agencijom je:
 |
|
Loše |
|
Osrednje |
|
Dobro |
|
Vrlo dobro |
|
Više od polovice ispitanika izuzetno je nezadovoljno suradnjom ili pokušajem suradnje s agencijama za promet nekretninama. U odgovorima na ovo pitanje iznešeno je mnogo prigovora na nisku razinu profesionalnosti i poslovnosti u radu raznih posrednika.
8. Kakva je po vama posrednička provizija agencija?
 |
|
Niska |
|
Realna |
|
Visoka |
|
Ne znam |
|
Zanimljivo je spomenuti podatak da 37% ispitanika ne može procijeniti da li je posrednička provizija agencija visoka ili niska. Iz toga možemo zaključiti da oni nisu upoznati s objektivnom kvalitetom i razinom usluga koje agencije trebaju pružati kod posredovanja u prometu nekretninama.
9. Od koga posrednik treba naplatiti naknadu?
 |
|
Od prodavatelja |
|
Od kupca |
|
Od obje strane |
|
Ne znam |
|
Slično kao u prethodnom pitanju, većina ispitanika nema jasno izražen stav o tome od koga bi posrednik trebao naplatiti naknadu za svoje usluge.
10. Da li biste pristali na ekskluzivni ugovor sa samo jednom agencijom?
 |
|
Nikada |
|
Na ograničeni rok |
|
Pod određenim uvjetima |
|
Svakako |
|
I konačno, izuzetno zanimljivi bili su odgovori na pitanje o ekskluzivnom zastupanju kod prodaje nekretnine. U našoj anketi 36% ispitanika ne bi nikada pristalo na ekskluzivni ugovor samo s jednom agencijom, samo 6% ispitanika spremno je bezuvjetno na takav vid suradnje, ali čak 51% njih pristalo bi na to pod određenim uvjetima. To jasno upućuje na činjenicu da ipak postoji velik broj ljudi zainteresiranih za suradnju na osnovi ekskluzivnog ugovora, ali uz potpuno definirane i transparentne obveze agencije u takvom partnerskom odnosu.
Osim konkretnih odgovora na postavljena pitanja, velik broj anketiranih vlasnika nekretnina imao je potrebu ispričati nam svoje iskustvo, uglavnom negativno, s raznim
posrednicima koji su ih nazivali i obilazili. 